Wycena start-up’ów jest jedną z trudniejszych czynności z tego zakresu. Wynika to z faktu, że przedsiębiorstwa takie często opierają swoją działalność na nowoczesnych technologiach, których wartości nie da się określić, porównując do innych dostępnych na rynku.
Często w początkowym okresie ważniejszy jest też w nich rozwój i pozyskiwanie zewnętrznych środków, nie zaś zysk ze sprzedaży. Warto sprawdzić zatem, na co zwrócić uwagę przy wycenie akcji w start-upie.
Czym jest start-up?
Mianem start-upu określa się przedsiębiorstwo młode, innowacyjne, które nie ma niekiedy jeszcze określonego modelu biznesowego, jaki ma zapewnić mu zyski. Bardzo często współczesne firmy z tej kategorii zajmują się działalnością związaną z technologiami teleinformatycznymi. Charakteryzują się dużym potencjałem wzrostowym, ale też obarczone są sporym ryzykiem. Oprócz środków założycieli do ich rozwoju wykorzystywane są fundusze pozyskiwane od zewnętrznych inwestorów, instytucji państwowych, czy też ze zbiórek internetowych, tzw. crowdfundingu. Wszystkie te czynniki sprawiają, że do przeprowadzenia rzetelnej wyceny start-upu konieczne jest zastosowanie innych metod i środków niż w przypadku dojrzałych przedsiębiorstw, funkcjonujących na rynku już od dłuższego czasu. Jeśli szukasz specjalistów z odpowiednim doświadczeniem, którzy mogą zająć się wykonaniem takiej wyceny, warto zapoznać się z ofertą Volante. Firma współpracuje ze specjalistami z wysokimi kompetencjami i szeroką wiedzą.
Jak wycenić udziały w start-upie?
Do wyceny start-upu warto znaleźć doświadczony podmiot zajmujący się wyceną, który będzie w stanie dopasować odpowiednią metodę do charakterystyki danej firmy. Często wykorzystywane rodzaje wycen, jak np. porównawcza, czy odtworzeniowa mogą bowiem w tym wypadku okazać się niepraktyczne i nie będą w stanie oddać w wiarygodny sposób wartości akcji bądź udziałów. Dobór odpowiedniego sposobu jest kluczowy. Dzięki temu można obronić dokument przed odpowiednimi organami.
Wiele podmiotów zajmujących się wycenami zaleca w tym przypadku stosowanie metody DCF – Discounted Cash Flow. Uwzględnia ona bowiem prognozowane przepływy pieniężne, jakie start-up ma wygenerować w kolejnych latach. W związku z tym, że opiera się o przewidywania, nie o obiektywne dane historyczne, ważne jest, aby wykorzystane zostały wysokiej jakości prognozy. Konieczne jest m.in. precyzyjne określenie współczynnika wzrostu wartości przedsiębiorstwa w okresie rezydualnym. W procesie tym wykorzystuje się zaawansowane wzory matematyczne, których użycie może być niejasne dla osób bez odpowiedniego doświadczenia, a także wiedzy na temat mechanizmów działania rynku. W związku z tym nie jest zalecane samodzielne przeprowadzanie takiej wyceny, lecz zlecenie tego specjalistom. Odpowiedni do tego podmiot możesz znaleźć, np. zwracając uwagę na to, czy jest członkiem Stowarzyszenia Biegłych Wyceny Przedsiębiorstw w Polsce. Zadbaj o jakość przeprowadzonej wyceny i zaufaj specjalistom w tej dziedzinie.