Przedsiębiorca może zatrudnić pracownika na umowę o pracę, w oparciu o umowę cywilnoprawną (zlecenie, dzieło, kontrakt, umowę agencyjną) czy nawet poprzez samozatrudnienie. Pracownik może wykonywać swoje obowiązki również w oparciu o wolontariat, staż, praktyki. Koszt zatrudnienia zależy od wielu różnych aspektów.

Sprawdź, jak będzie wyglądać sytuacja w nadchodzącym, nowym roku na przykładach najczęściej realizowanych umów.

Koszt całkowity zatrudnienia pracownika na umowę o pracę

Kosztem uzyskania przychodu firmy jest:

  • wynagrodzenie brutto, na które składają się: składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, zdrowotne opłacane przez pracownika, zaliczka na podatek dochodowy, wpłaty na PPK ponoszone przez pracownika oraz płaca netto,
  • składki ZUS odprowadzane przez pracodawcę – na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • wpłaty do PPK realizowane przez pracodawcę, jeżeli przystąpił do programu oszczędzania.

Na koszty wpływa również wysokość najniższego wynagrodzenia w 2025 roku, które ma wynosić 4666 zł brutto. Na umowie o pracę koszty rozkładają się:

  • składka emerytalna – 9,76% – 455,40 zł,
  • składka rentowa – 6,50% – 303,29 zł,
  • składka wypadkowa – 1.67% – 77,92 zł,
  • składka na FP – 2,45% – 114,32 zł,
  • składka na FGŚP – 0,1% – 4,67 zł,
  • Wpłata podstawowa na PPK – 1,5% – 69,99 zł.

Sumarycznie wychodzi 21,98% czyli 5 691,59 zł przy pełnym wymiarze godzin. Jeżeli nie masz pewności, jaka jest wysokość poszczególnych składek, skontaktuj się z doświadczonym biurem rachunkowym https://anavo-ksiegowosc.pl/, które udzieli Ci szczegółowych informacji na tematy związane z tym zagadnieniem i nie tylko.

Koszty pracodawcy przy zatrudnieniu pracownika w oparciu o umowę zlecenie

Koszty zatrudnienia w przypadku umowy zlecenia różnią się w porównaniu do umowy o pracę. Pracodawca nie musi odprowadzać składek, jeżeli pracownik jest jednocześnie zatrudniony w innej firmie i otrzymuje płacę minimalną lub wyższą. Na podstawie UOZ często zatrudniani są również studenci, którzy są zwolnieni z opłacania podatku i składek ZUS. Jeżeli umowa zlecenie to jedyne źródło dochodów to składki powinny być wliczane do kosztów zatrudnienia. Skorzystaj z oferty biura rachunkowego (https://anavo-ksiegowosc.pl/biuro-rachunkowe-jozefow.html) i dowiedz się, jak prawidłowo odprowadzić składki i obliczyć zaliczkę na podatek.

Koszt zatrudnienia pracownika na podstawie umowie o dzieło

Umowa o dzieło nie podlega oskładkowaniu, dlatego całkowity koszt zatrudnienia pracownika jest znacznie niższy i obejmuje jedynie wynagrodzenie za pracę. Każda umowa o dzieło musi być zgłoszona do ZUS-u przez pracodawcę, chyba że dokument został zawarty z własnym pracownikiem, byłym pracownikiem, dla UOD jest zawarty z innym podmiotem, pomiędzy osobami prowadzącymi własną działalność. Składki do ZUS-u musi odprowadzić pracodawca, jeżeli podpisuje umowę o dzieło z pracownikiem, który ma już umowę o pracę.